Asuntopehtoorin brändin päivitys

Perustin Asuntopehtoorin keväällä 2018 kun halusin tarjota Huolenpitopalvelua vuokranantajille, jotka eivät itse ehdi, osaa tai halua hoitaa vuokrasuhteiden arkea. Itseasiassa ehdotin tätä alunperin toiselle välitysliikkeelle, mutta he pitivät ideaa huonona, joten päätin toteuttaa sen itse. (Sittemmin tämä välitysliike muutti mielensä ja kopioi palvelumme.)

Pian tajusin, että vuokrasuhteen hoidon lisäksi pitää pystyä välittämään asuntoihin vuokralaisia, joten perustin välitysliikkeeksi Asuntopehtoorin. Yrityksen nimen idea on kertoa nimenomaan siitä, että ”pehtoroimme”, eli hoidamme omistajien omaisuutta heidän puolestaan. Kuten ennen vanhaan pehtoorit hoitivat maanomistajien tiloja.

Suunnittelin ja toteutin yrityksen ensimmäiset nettisivut itse, ja pyysin yhtä vuokralaisistani auttamaan logon suunnittelussa, sillä hän oli graafinen suunnittelija.

Tämä logo oli hetken aikaa käytössä, mutta en ollut täysin tyytyväinen siihen, joten teetin edellisen logon graafisella suunnittelijalla. Logo on ollut ihan toimiva, mutta kenties vähän geneerinen, ja samantyyppinen logo on käytössä muillakin alan yrityksillä. Emme siis erottautuneet muista yrityksistä logon avulla niin hyvin kuin olisi mahdollista.

En varsinaisesti käyttänyt aikaa brändin suunnitteluun. Logo ja nimi esille ja siinä se, fokus oli (ja on) asiakkaitten palvelemisessa. Brändi on pikkuhiljaa muodostunut tekemisen kautta. Asiakkaat ovat huomanneet, että meillä tehdään mitä on luvattu, ja yhteydenottoihin vastataan ripeästi.

Tällainen brändäys on ollut minulle luontevaa, sillä en ole erityisen graafinen tai visuaalinen ihminen. Täysin optimaalinen reitti se ei ehkä ole ollut, mutta on pelattava niillä korteilla, jotka on jaettu.

Pikakelaus tähän päivään ja meillä on oma markkinointiduo, joka Danilan johdolla on tehnyt pitkiä päiviä suunnitellessaan ja toteuttaessaan uutta brändiämme, logoa ja nettisivuja.

Erityisen onnistuneena pidän uutta logoamme, joka muodostaa Asuntopehtoorin alkukirjaimen A:n. Mutta samalla se esittää myös toimintaideaamme, eli asunnoista huolehtimista. Logossa on lintu, joka suojelee pesämunaansa.

Symboliikka asunnon omistamiseen on vahva. Asunnon ostaminen on iso investointi kelle tahansa ja sen sijoituksen perään on katsottava tarkkaan. Tätä huolenpitoa haluamme viestiä uudella logollamme. Huolehdimme asunnoista ja taloyhtiöistä kuin ne olisivat omiamme.

Tämä symboliikka on tärkeä. Sen avulla erotumme kilpailijoista korostamalla nimen omaan sitä, että emme ole ”vain töissä täällä”. On hyvää bisnestä oikeasti välittää asiakkaan omaisuudesta. Tästä olemme saaneet paljon kiitosta asiakkailta.

Logon lisäksi brändimme saa uuden värimaailman sekä nettisivut. Näillä viestimme profiiliamme asiantuntijaorganisaationa, joka tuottaa tehokasta palvelua sekä räätälöi palvelut asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Brändiuudistuksessa on ollut mukana koko organisaatio, kaikki työntekijämme ovat saaneet osallistua brändin kehitysprosessiin mm. kyselyjen ja kehitysehdotusten kautta.

On ollut hieno seurata brändiuudistuksen etenemistä ja siitä iso kiitos Danilalle.

Asuntopehtoori ei pyri olemaan mitään muuta kuin mitä se on – mutta se pyrkii jatkuvasti olemaan paras versio itsestään. Siksi Asuntopehtoori onkin Enemmän kuin odotit.