Nyt kun kesä on täysillä päällä ja lähes koko Suomi lomailee, on hyvä aika koeponnistaa palveluntarjoajasi kyvykkyyttä.
Syksyllä tai talvella kun palvelusopimusta neuvotellaan, tulee helposti katsottua vain sen hetken tilannetta. Jos palveluntarjoaja näyttää pystyvän hoitamaan hommat siinä hetkessä, syntyy helposti kuva, että näin on ympäri vuoden.
Mutta tämä voi olla virheellinen kuva.
Esimerkiksi mikäli palveluntarjoaja on yhden henkilön firma, on yrittäjällä kaksi vaihtoehtoa kesällä. Joko yrittäjä ei lomaile tai sitten palvelu seisoo.
Joitain palveluita voi toki tehdä etukäteen ”varastoon” tai vähän myöhemmin jos viive ei ole tilaajalle ongelma. Mutta esimerkiksi asunnon vuokrausta ei vaan voi siirtää myöhemmäksi. Jos irtisanomisilmoitus kilahtaa sähköpostiin kuun viimeinen päivä, ja asiaan palataan lomien jälkeen kuukauden päästä, menettää asunnon omistaja hyvin todennäköisesti kahden kuukauden vuokrat.
Kun taas jos irtisanomisilmoitukseen olisi tartuttu heti, olisi asunto saatu vuokrattua ilman tyhjäkäyntiä. Hintalappu omistajalle 2 kuukauden vuokraa vastaava summa.
Lisähaitan tuo sesonkivuokran menettäminen. Kesä-elokuussa asunnoista saadaan paras vuokra, joka yksiössä voi hyvinkin olla pari kolmekymppiä korkeampi kuin muina vuodenaikoina vuokrattaessa. Eli jos vuokra on esimerkiksi 750 €/kk, menetti omistaja 1500 euroa tyhjinä kuukausina sekä 30 €/kk koko vuokrasuhteen ajan. Jos vuokrasuhde kestää vaikkapa 24 kuukautta, tuli tappiota siltä ajalta 30 € * 24 = 720 €. Yhteensä tappiota 2220 €.
Asuntopehtoorin alkuaikoina sain soiton vanhemmalta yrittäjältä, joka oli ostanut seitsemän asuntoa samasta kohteesta. Hän pyysi minut käymään, ja vartin juttelun jälkeen sain toimeksiannon vuokrata niistä kaksi. Kaksi muuta asuntoa hän antoi toiselle välitysliikkeelle vuokrattavaksi.
Tapasimme hänen kanssa asunnolla ja otin järkkärini mukaan varmuuden vuoksi, toimeksiannon toiveissa. Kun asia oli selvä, otin kuvat kaikista asunnoista, ajoin kotiin ja ryhdyin hommiin.
Sain vuokrattua molemmat asunnot kyseisen viikonlopun aikana ja pyysin asiakkaalta lisää vuokrattavaa. Hän antoi seuraavat kaksi asuntoa ja sain ne vuokrattua seuraavan viikon aikana. Tämän jälkeen hän antoi loput kolme asuntoa minulle ja sain ensimmäisen kerran hakea avaimet kilpailijan toimistolta.
Jälkikäteen olen ymmärtänyt miten epäreilu asetelma oli. Olin nälkäinen välittäjä, valmis vastaamaan vuokralaisten kysymyksiin koko viikonlopun ajan. Ja taas sattumalta kilpaileva välittäjä oli juuri aloittanut kesäloman ja asiaan tarttui hänen lomatuuraaja vasta seuraavalla viikolla. Olin saanut vuokrattua neljä asuntoa siinä ajassa kun toinen oli saanut vasta ensimmäisen ilmoituksen julkaistua.
Tämän tarinan tarkoitus ei ole nostaa itseäni jalustalle, vaan herätellä toimeksiantajia miettimään kuinka ripeä ja motivoitunut palveluntuottaja on, varsinkin kun on lomakausi päällä. Yhden työntekijän firma voi toimia oikein hyvin lomakaudella, mikäli yrittäjä valitsee olla pitämättä lomia.
Jos siis olet jo yrityksen asiakas, nyt on hyvä aika tehdä pieni koeponnistus ja katsoa millä tasolla palvelu on näin loma-aikaan. Ota palveluntuottajaan yhteyttä ja katso miten ripeästi saat vastaukset ja kysy aikooko hän pitää lomia? Jos aikoo, kuka hoitaa asioitasi sillä välin?
En silti kannusta suotta härnäämään yrityksiä, sillä parhaansa monet kuitenkin tekevät ja mikäli asialla ei oikeasti ole kiire, on ihan ok, että hieman höllätään lomakauden aikana.
Aurinkoiset rantakelit eivät silti saa olla syy sille, että asiakkaana kärsit 2220 euron tappion.