Sijoitusasuntojen Huolenpitopalvelu

Asuntopehtoorin Huolenpitopalvelu on jatkanut huikeaa kasvuvauhtia tänä vuonna. Tai tarkkaan ottaen kasvuvauhtimme on kiihtynyt.

Vuonna 2022 Huolenpitopalveluumme tuli keskimäärin 50 asuntoa lisää joka kuukausi. Tänä vuonna kasvu on lähes kaksinkertaistunut ja asuntoja on tullut noin 100 lisää per kuukausi.

Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on reilu 2300 asuntoa Huolenpidossamme ja joulukuussa ollaan jo lähellä 2500 asuntoa.

Näiden lukujen perusteella näyttääkin siltä, että olemme Suomen suurin kuluttajien sijoitusasuntoja manageroiva yritys. Tästä kiitos kuuluu mahtavalle tiimillemme sekä meihin luottaville asiakkaille.

Kuluttajien lisäksi myös suursijoittajat ja instituutiot ovat löytäneet meidät. Hallinnoimme jo satoja heidän asuntoja ja ensi vuonna mentäneen yli tuhannen asunnon kappalemäärän.

Instikat asiakkaina ovat siitä mukavia, että heiltä opimme sellaisia asioita, joita kuluttaja-asiakkailta emme voi oppia. Toki samalla instikat saavat nauttia meidän nuorekkaasta, joustavasta ja tehokkaasta tekemisestä; asuntojen taloudellinen vuokrausaste on meillä keskimääräistä parempi.

Olemme jatkuvasti kehittäneet prosessejamme, jotta voimme tukea tätä vahvaa kasvua. Osaamme rekrytoida, perehdyttää ja johtaa asuntoja vuokraavia ja hallinnoivia ihmisiä. Tämän ansiosta meidän on mahdollista ottaa kerralla satoja asuntoja Huolenpitopalvelun piiriin.

Huolenpitopalvelumme pähkinänkuoressa

Huolenpitopalveluamme vetää liiketoimintapäällikkö Hanna Suni, joka yhdessä asiantuntijatiiminsä kanssa , pyörittää huolenpidon kokonaisuutta. Työ on juuri sitä perus asuntosijoittamisen arkea eli vuokrasuhteen hoitamista.

Itselleni tämä on kaikkein tärkein osa-alue asuntosijoittamisessa, sillä siinä se lisäarvo tehdään. Toki asunnon ostaminen oikein on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on pitää huoli, että asunnon vuokra on maksimoitu ja vuokralaista palvellaan ammattimaisesti ja reilusti. Huolenpitopalvelumme tekee asuntosijoittamisesta sijoittajalle helppoa ja säästää hänelle tärkeitä resursseja, kuten aikaa.

Tänä ja myös ensi vuonna yksi tärkeä tehtävä Huolenpitotiimillämme on huolehtia asuntojen vuokrankorotuksista. Sijoittaja-asiakkaidemme kulut ovat nousseet ja kannattavuus heikentynyt, joten on ensiarvoisen tärkeää, että autamme heitä korjaamaan tilannetta ja paras tapa tehdä tämä on korottaa vuokria.

Vuokrienkorotusta ei tehdä mekaanisesti lätkäisemällä kaikkiin asuntoihin +12 % vaan tutkimme vastaavien asuntojen tarjontaa ja teemme ehdotuksen sen pohjalta. Mikäli samanmoisia asuntoja on tarjolla paljon, pidättäydymme pienemmässä korotuksessa, mutta huolehdimme, että asunnon vuokra on alueen vuokratason mukainen. Huolenpitotiimi katsoo asiaa kokonaisvaltaisesti ja tämän kokonaisarvion perusteella sitten tekee ehdotuksen asunnon omistajalle, esimerkiksi: ”näkemyksemme mukaan vuokraa voitaisiin korottaa 6 %, onko ok?”.

Työntekijöidemme asiantuntemusta pidämme yllä säännöllisillä koulutuksilla, vaikka toki suurin oppi tulee itse työtä tekemällä ja kollegoilta oppimalla. Huolenpitopalvelussa töitä tehdäänkin vahvasti yhtenäisenä tiiminä ja kollegoiden tuen tärkeys on korostunut tässä roolissa.

Vaikka minulla on oma lehmä vahvasti ojassa, olen täysin vakuuttunut, että tuotamme asiakkaillemme lisäarvoa, mikä toki näkyy mm. hyvänä asiakaspalautteena ja kasvavina asiakasmäärinä. Tämän vuoksi olen luottavainen, että kasvumme pysyy hyvällä kasvu-uralla tulevaisuudessakin.

On mielenkiintoista nähdä minkälaisia uusia tietoteknisiä työkaluja tulee, kuinka paljon tekoälyä voidaan hyödyntää asuntojen manageroinnissa ja minkälaisia asioita ne mahdollistavat tulevaisuudessa. Mikään ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että ihmiset haluavat asioida ihmisen kanssa. Tämän vuoksi panostammekin paljon perehdytykseen, laadukkaaseen asiakaspalveluun ja hyvän ilmapiirin ylläpitämiseen.

Jos haluat Huolenpitopalvelumme asiakkaaksi tai haluat kuulla lisää miten se toimii käytännössä, ota rohkeasti yhteyttä.